Anna liv och LCHF

Direktlänk till inlägg 5 mars 2012

Varför

Av Anna Tåli Halvarsson - 5 mars 2012 10:03

Varför 


(börja skriva i fredag men fortsätter idag måndag) 

Jo för att jag har ställt om i huvudet. Jag har jämt sett mig som normal inte fet. Den personen i spegeln kan inte vara jag har jag tänkt efter som jag är normal byggd. Tyvärr vet jag inte vad det heter just nu men det finns ett namn för det också. Men nu har jag insett hur jag ser ut och håller på att bearbeta det. 


Det fetta sitter ju inte i min magen utan det sitter i huvudet och alla tankar. 

Men det håller på att bli bättre nu. Det blir en stor kamp men den ska jag vinna.


Igår blev det 3 promenader det är min motion just nu. 

2*30 min 

1*60 min

Det är unikt för mig att motioner så mycket för jag tycker om soffan jätte mycket och mysa.


Fast jag är arbetslös ringer klockan 7 på morgonen. Brukar ligga dra mig ca 5 min sen upp gör mig klar för dagen och sen blir det en 30 min promenad med hunde.


Sen efter lunch tycker jag det är skönt att ta en promenad på  1 timme och sen ta det lugnt. 


Sen avslutar vi dagen med 30 min promenad jag och hunden. 



Meny Torsdag

Frukost:

Plättar med grädde

Har minska mina ports så detta receptet blev två frukostar. 



2 ägg

1 dl mandelmjöl

1 dl grädde

salt

Till det använde jag min nya favoritkompis Kesella, vispade upp den så att den blir lite fluffig och hade ner ca 1 dl hackade jordgubbar och björnbär. För att fylla ut lite hällde jag ner en skvätt grädde och bara rörde om.

Dom här plättarna gillade jag.


Lunch:

Kassler röra 

2-p 

6 st tunna kassler skivor

1 paprika

1 lök

Grädde

 Crame frach

Kryddor


Skär kasslerna, paprikan och löken i mindre bitar. 

Stek i smör allt ihop. Stek tills allt vatten från kasslerna är borta. 

Blanda ner grädde och kryddor. 

Du kan även ha i lite crame frach. Grädde och Crame frach har du i så som du vill ha. 

Du kan även ta i lite Soya och väldigt lite kött buljong. 

Sen bara att äta med sallad eller det du vill ha. 


Kvällsmat:

Spenatsoppa, bacon och ägg


300g hackad spenat

Grönsaksbuljong

Grädde

Vatten

Kryddor


Lägg spenaten i en kastrull och värm tills bitarna har tina. Ha på grädde och vatten tills du fått den så tjock som du vill ha den. Börja med att lägga i en halv buljongtärning och smaka av med kryddor. 

Vi stekt bacon denna gången och hade i det var gott och sen så klart ett koks ägg i. 

Förra gången stekte vi grillkorv i bitar det funka också bra. 


Nu blev det lite fel börja med detta inlägg på fredag men sen har det kommit massa saker i mellan så det blev aldrig klart. Men nu ska det bli det. 


Meny Fredag

Frukost:

Plättarna som blev kvar sen torsdag


Lunch: 

Kyckling i ugn

2-p

2 kycklingfilér

ca 100g Philadelfiaost med smak av vitlök och örter. 

Lite grädde

Kryddor


Sätt på ugnen på 200-250 grader. 

Krydda filén med salt och peppar. Lägg dom i en form. Blanda osten med lite grädde så den blir lite lösare. Smeta det över filén och ställ in i ugnen. Låt den stå inne tills den är klar ca 30-45 min. Till det hade vi en sallad. 


Kvällsmat:

Tacogratäng


Köttfärs 

Taco Kryddor

Krossade tomater

Creme frach 

Ost

Vitlök

Kryddor


Stek köttfärsen som vanligt och krydda med tacokryddor. 

Lägg krossade tomater i botten på en form och köttfärsen uppe på det. Blanda crame frach med riven ost, pressad vitlök och cayennepeppar. Krydda efter smak. 

Toppas köttfärsen med smeten och ställ in i ugnen i ca 30 min på 200 grader. 

Tills den har fått färg. Man kan även göra det som en paj men ute slut då krossade tomater. Kanon gott som paj. 


*******************************************

På lördag var jag hem till Öje och hälsa på min mamma och syrra. Hade en kanon mysig dag med släkten. Tog en rund tur med hunden och hälsa på lite släkt. 

Mamma laga jätte god lax. Till det hade vi 

Sallad (grönsallad med fetaost och rödlök)

kokta gröna bönor

Kanon god sås

avokado

Kanon gott allt ihop. 

Till fika senare gjorde jag en LCHF kaka som var god. 

Den godaste LCHF kakan jag gjort. Använde inge socker. 


Chokladkaka

100 g smör

100 g mörk choklad

1/2 dl grädde

3 ägg

1 1/2 dl mandelmjöl

ev 1/2 dl “socker”

Vispa äggen och ev socker fluffigt och ha i mandelmjölet, låt svälla medans du värmer grädden och har i chokladen och smöret, låt smälta i.  Blanda sedan ner chokladsmeten i det andra och häll i en smörad form (jag hade även kokos och mandelspån på kanterna). Grädda i ugnen i ca 12-15 min beroende på hur kladdig du vill ha den i 200 grader. Servera sedan som den är eller med lättvispad grädde.


*******************************

På kvällen var vi på slagerkväll som vi har varje lördag då det är slager. Vi går runt hos vänner och äter thai och umgås. 

Men jag hade köpt mig en sallad för en gång skull. 


*******************************

På söndag tog vi det lugnt och kolla en massa skidor. När det var paus mellan skidorna tog vi en promenad på 1 timme det var så skönt väder ute. Vill lunch åt vi det som blev kvar av tacogratängen. 


********************************

GRATTIS!!!!!

Jörgen Brink till Vasaloppet 

Carl-Johan Bergman till silver 

Emil Jönsson till guldet 

och 

Teodor Peterson till silver

************************************

 


Nej nu ska jag göra nåt så jag får nått gjort. 

Ha det mina vänner



//Anna


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Tåli Halvarsson - 13 augusti 2012 18:14


Hej  Det går JÄTTE bra med LCHF.  Äter det jag vill och utersluter det jag vill. Var och beställde på thai en dag och beställde utan ris och fick en stor sallad istället utan att fråga blev glatt överraskad. Sambon äter sitt godis och glass och j...

Av Anna Tåli Halvarsson - 7 augusti 2012 11:38

Stor dröm   Har så klart flera drömmar men det finns en som är verkligen störst. Det är att få ett jobb igen. Håller på att bli tokig av att gå hemma och bara hoppa in lite då och då.  Får jag ett jobb finns det två till drömmar som skulle ku...

Av Anna Tåli Halvarsson - 6 augusti 2012 09:11


Hej    Nu är jag tillbaka igen och är igång med LCHF igen.  Sist jag sluta med LCHF var det för allt snack hur farligt LCHF är.  Fast jag mår så bra så tveka jag och sluta med det. Sen tog jag hem boken  Matrevolutionen : ät dig frisk med r...

Av Anna Tåli Halvarsson - 16 mars 2012 13:37

Nu börjar det     Ja nu börjar det tunga med att gå ner om man är som mig en Fatorexi. Personer med fatorexi ser sig själva som smala trots att de egentligen är överviktiga. Nu har det förstvunnit 4 cm runt magen då börjar jag känna m...

Av Anna Tåli Halvarsson - 15 mars 2012 10:27


Planera Finns det  något som är bättre än att planera. Mitt liv går ut på att planera. Visst det blir aldrig som man tänkt men ändå så ÄLSKAR jag att planera. Det gäller allt även mat vad man ska äta och när. Ska på hundutställning i s...

Målvikter

Mina första målvikter 

98 kg -

95 kg-

90 kg-

Bloggerfy

Bloggerfy

Bloggerfy

Buzzador

Vilken diet föredrar du

0 besvarade frågor

Omröstning

Vilken diet föredrar du
 LCHF
 Viktväktarna
 GI
 Dukan
 Atkins
 Nån annan
 Ingen diet

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards